Onze missie; hier staan we voor
Op De Torenuil geven we kinderen het vertrouwen om hun vleugels uit te slaan en de toekomst tegemoet te vliegen. Als kleinschalige school waar iedereen elkaar kent, zorgen wij voor een warm en vertrouwd nest waar onze leerlingen, leerkrachten en ouders zich thuis voelen.
Onze brede visie; hier gaan we voor
De naam van De Torenuil is niet toevallig gekozen. Deze vogel staat symbool voor wijsheid en scherpzinnigheid. Vanuit die eigenschappen willen wij onze leerlingen begeleiden om hun vleugels uit te slaan op weg naar volwassenheid.
Door ons onderwijs in teams zijn de leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk voor het leerproces van het kind. De specifieke kwaliteiten en affiniteit van leerkrachten zetten wij bij meerdere groepen in. Zo zorgen we dat zowel leerkrachten als leerlingen optimaal betrokken zijn. We willen leerlingen zoveel mogelijk bewust maken van en verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces. De rol van de leerkracht is hierin uitdagen, stimuleren en begeleiden met veel aandacht voor de creatieve ontwikkeling van het kind. Wij, het team van de Torenuil, zijn ervan overtuigd dat wij elke dag met elkaar het verschil maken voor onze leerlingen.
Onze visie op het jonge kind
Spelend leren staat centraal in ons onderwijs aan het jonge kind.
De ontwikkeling van de hersenen bij kinderen is het grootst in de periode van 0-7 jaar. Ze leren voortdurend nieuwe dingen. Dat doen ze vooral door te ontdekken en te spelen. Het ervaren en beleven bij jonge kinderen vormen het fundament als voorwaarde voor het formele leren.
Wij zorgen voor een beredeneerd aanbod waarbij onze doelen binnen een thema worden aangeboden (thematisering).
Een samenhangend thematisch aanbod biedt veel mogelijkheden voor brede ontwikkeling en interactie. Thematisch werken zorgt voor betrokkenheid, biedt ruimte aan vele invalshoeken, geeft inhoud en betekenis, haalt de werkelijkheid van buiten naar binnen, vergroot het sociale contact tussen kinderen en stimuleert de taalontwikkeling
Wij sluiten aan op de ontwikkeling van leren door ook in groep 3 aandacht te besteden aan thematisch werken en aandacht te geven aan spelend leren.
In de leeftijd tussen 6 en 8 jaar gaat het informele leren over in het formele leren. Die overgang is vaak in het leerjaar van groep 3, het jaar dat kinderen leren lezen en het fijn gaan vinden om in een werkboek te gaan werken. Maar voor veel kinderen in groep 3blijft spel belangrijk. De ontwikkeling van spelactiviteit naar de bewuste leeractiviteit moet als een eenheid worden gezien die niet door de grenzen in leeftijd of kalendertijd is op te delen.
Onze kernwaarden
Op De Torenuil zijn wij:
- Doelgericht. Wij werken doelgericht en leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag en leerproces.
- Respectvol. Iedereen kan en mag zichzelf zijn, met respect voor de ander.
- Betrokken. Wij zorgen ervoor dat onze kinderen met een actieve leer- en werkhouding deelnemen aan de les.
- Samen verantwoordelijk. Wij voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk. We ervaren samen, we leren samen en we werken samen. Regelmatig werken we schoolbreed, van jong tot oud.
Onze identiteit
Wij zijn de samenleving in het klein. De Torenuil is een afspiegeling van onze maatschappij waardoor kinderen van jongs af aan leren om begrip en respect te hebben voor de cultuur, mening en overtuiging van anderen. Doordat we een kleinschalige school zijn en in teams werken, kent iedereen elkaar op onze school en zoeken we graag de verbinding met elkaar op. Door samen te werken, leren en te vieren, ontwikkelen onze leerlingen zich tot zelfstandige, respectvolle en verantwoordelijke individuen die vol vertrouwen hun vleugels uitslaan op weg naar de toekomst.