Brede onderbouw

20220823_103314

Geleidelijke overgang

Wij kiezen bewust voor een brede onderbouw waarbij groep 1, 2 en 3 één team vormen. Dit doen we om een goed doorlopende leerlijn te creëren. De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor sommige kinderen namelijk nogal groot. Eerst mochten ze zelfstandig spelen en nu moeten ze klassikaal leren lezen. Met onze brede onderbouw zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een geleidelijke overgang. Dat vinden veel kinderen, maar ook ouders, enorm prettig. Door als team te werken kent iedereen elkaar en dat geeft kinderen een vertrouwd gevoel. Jonge kinderen trekken zich op aan de oudere kinderen en krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen.

Voor de kinderen uit groep 3 is het heel fijn om ook nog te kunnen spelen. Leren ze dan wel lezen, rekenen en schrijven? Uiteraard! Kinderen van leerjaar 3 gaan regelmatig met één van de leerkrachten aan de slag met de kernvakken lezen, rekenen en schrijven. Zij krijgen gerichte instructies en begeleiding op hun eigen niveau. Dit kunnen we realiseren omdat er iedere dag extra begeleiding aanwezig is in team 1.

De kleuters spelen en leren in hun klaslokaal, buiten op het schoolplein, in de gezellige en inspirerende themahoeken of in het speellokaal in onze centrale hal. De invulling van de hoeken passen we aan op het thema waar de kleuters aan werken zodat zij zich spelenderwijs kennis maken met het onderwerp.