Cluster 3

Laatst bijgewerkt 6 december 2018

 


Sinterklaas in nog maar net vertrokken en we zijn al weer druk met de school en de klas in kerstsfeer te brengen. Een mooie kerstboom, prachtige lichtjes en lieve wensen voor elkaar.

 

In groep 3 zijn we nu aan het werk in kern 5 en leren we nog steeds nieuwe letters. Vooral de lange klinkers (zoals aa, ee, oo, uu) en de twee teken klinkers (zoals oe, ij, eu, ie, ou, au, ui, ei) krijgen deze periode veel aandacht. Ook gaan we steeds meer oefenen om nog sneller te leren lezen. Dit is ook leuk om thuis te oefenen, hou maar eens bij hoeveel woorden je leest in een minuut, ga dan oefenen en neem de tijd dan nog eens op. Leuk om te zien dat je steeds sneller leert lezen!

 

Met rekenen oefenen we nu tot de 20. Weet jij wie de buren zijn van bijvoorbeeld de 15? En lukt het je al om te tellen in sprongen van 2 of 5? Probeer het maar eens.

 

Vanaf deze plek wensen wij iedereen een feestelijke en gezellige decembermaand.

 

De juffen van groep 3A en 3B

 

 informatieavond groep 3

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Waarom is goed leren lezen zo belangrijk:

 

  • Lezen is leuk, mooi, spannend, ontroerend en handig, er een nieuwe wereld voor ze open.
  • Lezen en voorlezen stimuleert het leervermogen. De woordenschat wordt vergroot.
  • Lezen stimuleert luisteren, concentratie en fantasie.
  • Onderzoek wijst uit dat kinderen die goed kunnen lezen hogere prestaties leveren op school.

 

 

 

Enkele tips om lezen een plek te geven in de opvoeding en het leven van uw kind:

 

  • Word lid van de  bibliotheek. Het is voor kinderen vaak gratis. Uw kind kan meebeslissen over de boekenkeuze. Er liggen vaak handige brochures met tips over leuke boeken.
  • Blijf ook voorlezen!
  • Lees samen met uw kind. Zo kunnen er geen leesfouten ontstaan.
  • Kies een vast rustig  moment van de dag.

 

 

 

Tips voor samenlezen:

 

  • Kies geen boek dat te moeilijk is voor uw kind. Het kan demotiverend werken wanneer uw kind steeds merkt dat het lezen niet lukt. U kunt de leerkracht vragen naar het leesniveau.
  • Laat uw kind het boek samen met u uitkiezen. Het leest makkelijker als er al interesse is voor het boek.
  • Lees liever elke dag samen 5 á 10 minuten, dan één maal per week een uur. U stimuleert de leesontwikkeling van uw kind daardoor meer.
  • Bekijk vooraf de omslag en de titel en ga samen fantaseren waar het boek over zou kunnen gaan. Tussentijds kan er even gestopt worden en kan er voorspeld worden hoe het verhaal afloopt. Zo wordt het kind actief betrokken bij de inhoud van het boek.
  • De stukjes die u als ouder leest, leest u op een normaal tempo voor.
  • Heeft uw kind moeite met een woord of zin? Geef het de tijd om het stukje zelf te lezen. Is het woord echt te moeilijk zeg het woord dan voor. Een volgend keer zal uw kind het woord snel herkennen. Maakt uw kind een fout, wacht dan even met verbeteren. Meestal hoort uw kind een stukje later in de zin dat het een fout gemaakt heeft en verbetert zichzelf. Zo niet, dan kun je aan het eind van de zin samen nog even terug kijken.
  • Maak er een spelletje van. U leest , maar maakt expres leesfouten. Uw kind leest mee en tikt op de tafel wanneer hij/zij de fout ontdekt.
  • U leest samen de tekst. Uw kind geeft aan wanneer het alleen wilt lezen of wanneer hij/zij wilt dat u weer leest.
  • Geef uw kind veel complimenten. Word niet ongeduldig. Het is voor een kind heel demotiverend om te horen dat het niet goed gaat. Complimenten geven wanneer het goed gaat, heeft veel meer effect.

 

 

 

Sites voor meer informatie:

 

www.bibliotheeklekijssel.nl

 

www.zoleukislezen.nl

 

www.leestrainer.nl

 

www.woordplein.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Sites voor leesinformatie:

www.bibliotheeklekijssel.nl

www.zoleukislezen.nl

www.leestrainer.nl

www.woordplein.nl